MEDIA
CENSORSHIP

DEMOCRACY DIES IN
SILENCE

Prepared by:



EXECUTIVE SUMMARY

FREEDOM OF EXPRESSION AT STAKE

The systematic attack on the media in Venezuela is used as a strategy
to repress and create an atmosphere of opacity and disinformation that
contributes to the gradual destruction of democracy in the country,
attacking one of its most important bastions: freedom of expression.

The persecution of journalists, the purchase of media outlets, the
scarcity of materials to print newspapers and the continuous threats by
the government against digital and traditional media have led to self-
censorship and the homogenization of the opinions expressed, having to
adapt to official government information to avoid consequences, leaving

the country in an informational blackout.

INDEX

2004: "Resorte" Law Pagina 01
2005: Creation of Telesur Pagina 01
2007: Termination of RCTV Pagina 03
2009: "Radiocide” Pagina 04
2010: Purchase of shares in Globovisién Pagina 04
2013: Sale, Censorship and Self-censorship Pagina 05
2013: Editorial Consortium Alfredo Maneiro Pagina 06
2014: Internet Blocking Pagina 06
2014: Shortage of Newsprint paper Pagina 07
2017: Journalist Harassment Pagina 07
2017: CNN Censorship Pagina 07
2017: Law Against Hate Pagina 08
2017: Creation of Digital Militias Pagina 09
2019: Social Media Blocking Pagina 09
2019: Censorship of Venezuela Live Aid Pagina 10
2020: Directv Pagina 11
2020: Correo del Caroni Pagina 12

INFO@PROYECTOBASE.ORG



PAGE 01

2004: "RESORTE"” LAW

THE GOVERNMENT IMPOSES CONTROL

The Law of Social Responsibility in Radio Television and Electronic Media, or also
known as "Resorte” Law or Gag Law, promoted in 2004, intends to regulate the
media in Venezuela and to establish the contents that can be transmitted through
them. This law has been used to persecute and fine anti-government national
media, thus controlling the opinions expressed through these spaces.

SANCTIONS (1) PROHIBITIONS (2)
W It is forbidden to transmit messages that:
- - * Incite hatred and intolerance.
72 hours off the 10% of the broadcaster’s » Make advocacy of crime.
gross revenue » Constitute war propaganda.

e Encourage anxiety or disturb public order.
* Ignore legitimately constituted authorities.
e Induce murder.
* Promote non-compliance with the existing

Revocation of the High fines legal system.

concession to broadcast

2005: CREATION OF TELESUR

THE TV NETWORK THAT DISTORTS AND SUPPORTS THE REGIME

Telesur was born in 2005 by the initiative of former President Chavez as an
alternative to the news coverage of the existing commercial media, allowing for
alternative positions of Latin american news. However, it has been used as an
international media platform to favor socialism, presenting a marked bias
towards left-wing governments and especially Chavez and Maduro.

COVERAGE OF THE 2017 PROTESTS

CNN in Spanish TELESUR )
"35 killed in a month of protests in "Violent images published by the right try to
Venezuela" (3) position the government as repressor"
"Images of the fierce repression in the "Security forces armed a line with shields to
marches in Venezuela" (4) prevent the entry of protesters, but also

responded with smoke bombs"

1 & 2. Ley de Responsabilidad Social en Radio, Television y Medios Electronicos. (2004)
3. CNN en Espafiol
4. CNN en Espafiol
5. Infobae

INFO@PROYECTOBASE.ORG


http://www.derechos.org.ve/pw/wp-content/uploads/ReformaLeyResorteII.pdf
https://cnnespanol.cnn.com/2017/05/04/35-muertos-en-un-mes-de-protestas-en-venezuela/
https://cnnespanol.cnn.com/2017/05/04/35-muertos-en-un-mes-de-protestas-en-venezuela/
https://cnnespanol.cnn.com/gallery/fotos-violencia-en-las-protestas-de-venezuela/
https://cnnespanol.cnn.com/gallery/fotos-violencia-en-las-protestas-de-venezuela/
https://www.infobae.com/america/america-latina/2017/12/18/el-doble-estandar-de-los-medios-chavistas-para-cubrir-la-represion-en-venezuela-y-argentina/

PAGE 02

2007: TERMINATION OF RCTV

THE ATTACK ON FREEDOM OF EXPRESSION IS CONSOLIDATED

Radio Caracas Television was a Venezuelan television channel with more than 50
years on air, closed by former President Chavez on May 27, 2007, due to its
critical line against the actions of the government. The refusal to renew the
concession by the State arises from the position taken by the channel during
April 11, 2002 (Coup d'état to Chavez) where the images provided by the
government were transmitted, along with those of the security forces attacking
demonstrators.

The only ones who didn't give up

Despite the fact that RCTV, Venevision and
Televen broadcasted the two versions of the
events that took place on 11 April 2002, the
latter decided to succumb to pressure from the
executive branch and to moderate their political
programming, leaving aside or self-censoring
the most critical opinion programs.

(1)
The day of the shutdown 3 °® 0 O 0

On May 28 2007, at midnight, the RCTV WORKERS LAID OFF
broadcast ended forever. Despite massive
demonstrations against the closure, this medium

2
was replaced by the state television station 42% (2)

TVES.
OF THE TOTAL
On July 16 2007 RCTV returned to air via pay-TV VENEZUELAN AUDIENCE

services under the name "RCTV International”
however, on January 24 2010, the government
ordered cable operators to take the channel off
the air because it allegedly failed to comply with
the Law on Social Responsibility on Radio and
Television by failing to broadcast official
government messages.

1. El Cooperante
2. Reporteros sin Fronteras

INFO@PROYECTOBASE.ORG


https://elcooperante.com/los-venezolanos-perdieron-una-alternativa-el-cierre-de-rctv-a-los-ojos-de-sus-protagonistas/
https://elcooperante.com/los-venezolanos-perdieron-una-alternativa-el-cierre-de-rctv-a-los-ojos-de-sus-protagonistas/
https://rsf.org/es/informes/cierre-de-radio-caracas-television-la-consolidacion-de-una-hegemonia-mediatica
https://rsf.org/es/informes/cierre-de-radio-caracas-television-la-consolidacion-de-una-hegemonia-mediatica
https://rsf.org/es/informes/cierre-de-radio-caracas-television-la-consolidacion-de-una-hegemonia-mediatica

PAGE 03

2009: RADIOCIDE

ARBITRARY CLOSURE OF STATIONS PUTS ENTIRE REGIONS OUT OF THE
AIR

In August 2009 the government abruptly decided to close 34 radio stations with
the purpose of "ending the latifundio radio and media". Being really a measure to
control the media that reach where television does not, wanting to control the
information and, therefore, the beliefs of people who live in the most remote
places of the country.

Self-censorship to survive (1)

During the Chavez government, more 2)

than 250 radio stations have been 500

threatened with closure because of Stations are controlled by the
government

their political and opinion content. By

not changing their programming, they @
é 3)

are in danger of becoming

commercial, religious or government-
’ )
oriented broadcasters, as happened ] 95 /0
with those that were shut down. s;ze:p:,::z:\‘"t°;'rasg:ﬁ_g;§fg,‘,"

Of the 10 stations on the Belfort National Circuit, 5 were closed, including the
one that broadcasted the political opinion program "Alé Ciudadano” (4)

2010: PURCHASE OF GLOBOVISION SHARES

ATTACK ON THE ONLY OPPOSITION CHANNEL

In 2010, Chavez announced the purchase of part of the shares of the news
channel Globovisién, which, along with RCTV, had been one of the media critical
of the government. The government would acquire 20% of the shares owned by
Nelson Mezerhane, president of the Federal Bank, which was intervened, as well
as 5.8% that the banker owned through another company, to this would be added
20% of the shares, which belonged to Luis Teofilo Nunez, one of the channel’s
founders who died in 2007.

os Of the shares would pass to the ©)
48'5 /0 government

) L INFO@PROYECTOBASE.ORG
1.El Pais 3 & 4. Propietarios de la censura en Venezuela

2.Monitor Ciudadano 5. Reporteros sin Fronteras


https://elpais.com/diario/2009/08/02/internacional/1249164003_850215.html#despiece1?rel=mas
http://monitoreociudadano.org/yomonitoreo/2012/03/gobierno-venezolano-controla-mas-de-500-estaciones-de/
https://ipysvenezuela.org/propietariosdelacensura/radio.html
https://rsf.org/es/noticias/el-gobierno-de-hugo-chavez-toma-el-control-de-los-medios-de-comunicacion

PAGE 04

2013: SALE, CENSORSHIP AND SELF-
CENSORSHIP

THE GOVERNMENT’S STRATEGY TO SILENCE THE MEDIA

Since Chavez's death in 2013, the government has tightened controls over the
writing of national news, forcing the media to broadcast the official version, by
using tactics such as (1):

@60 = ®

Opacity External pressures Change in ownership Layoffs
87% of journalists 27% of journalists ~ 15% of self-censorship 16% of self-
were affected by the changed their comes from media censorship comes
refusal of officials to editions due to ownership change  from the dismissal of
testify official pressures journalists for political
reasons

Censorship of opposition speeches in elections

In the April 2013 elections where the future of chavismo would be decided, faced
with a strengthened and united opposition, the ruling party took advantage of its
control over the media and generated a highly unequal campaign between
Henrique Capriles (MUD) and Nicolads Maduro (PSUV) where the latter enjoyed
the greatest media exposure.

20 Sale of Globovisién (3)

In 2013, the Globovision channel
was sold. After accumulating 350
attacks and threats by the
government, he had to change his
leadership after the opposition lost

Maduro Capriles the presidential elections. Marking

ON-SCREEN HOURS PER CANDIDATE ON STATE the beginning Of a hew more neutral
CHANNEL (2)

30

20

10

editorial line for the channel.

In addition to 342 minutes in
national broadcast used by
Maduro (2

1. Instituto Prensa y Sociedad Venezuela
2. El lmpulso
3. Propietarios de la Censura - Globovision

INFO@PROYECTOBASE.ORG


https://ipysvenezuela.org/propietariosdelacensura/globovision.html
https://www.elimpulso.com/2013/03/24/la-campana-electoral-mas-desigual-en-toda-america-latina/
https://ipysvenezuela.org/unminutodesilencio/

PAGE 05

2013: EDITORIAL CONSORTIUM ALFREDO
MANEIRO

GOVERNMENT MONOPOLIZES PAPER IMPORT

In 2013, the Alfredo Maneiro Publishing Consortium (CEAM as per its acronym in
spanish) was created, with the objective to be a state agency that centralized the
import of newspaper and other inputs for print media in the country.

Newspaper is Temporary closure of (2)
excluded from The CEAM is  Media and reduction The (D 46
priority import created of'nev'vspapers Consortium
goods publications dueto 5 nq paper :nlzltl)\:z
the paper shortage
OUTLETS
WERE

IN 2012 —> IN 2013 —> IN 2014 —>IN 2016  arrectep

2014: INTERNET BLOCKING

INFORMATIVE BLACKOUT IN VENEZUELA

As a result of the scarcity of newsprint, many print media switched to a digital
format in order to continue reporting. However, web portals were also censored.

® 3)

(4) u (5)
Twitter partially 1019 blocked websites in 18% of the websites blocked
blocked in February Venezuela are news outlets like Infobae
2014 and NTN24

During the protests from February to May 2014, a strong blockade of
digital media was witnessed, this combined with the lack of newsprint
caused an informational blackout in Venezuela

State owned CANTV manages 58.9% Q
of the internet connectivity in o (7
Venezuela. Leaving approximately 15 In the State of Tachira, the
million users in opacity. (6) internet service was cut during
the protests.

1. Espacio Publico 5. El Espectador

2. Espacio Publico 6. CONATEL

3 BBC 7 El Pais INFO@PROYECTOBASE.ORG

4. Comunicas Venezuela


http://espaciopublico.ong/sin-periodicos-menos-noticias-en-venezuela/
http://espaciopublico.ong/14877-2/
https://www.bbc.com/mundo/ultimas_noticias/2014/02/140214_ultnot_venezuela_twitter_cantv_msd
https://es.comunicas.org/2014/10/29/gobierno-venezolano-ha-bloqueado-mas-de-1000-paginas-web-durante-2014/
https://www.elespectador.com/tecnologia/estos-son-los-sitios-web-mas-bloquean-venezuela-articulo-634276
http://www.conatel.gob.ve/2015-comenzo-con-mas-de-3-mil-millones-de-usuarios-de-internet/
https://elpais.com/internacional/2014/03/13/actualidad/1394736119_794503.html

PAGE 06

2014: NEWSPAPER SHORTAGE

THE GOVERNMENT CONTROLS THE SPREAD OF INFORMATION

In 2014 with the worsening of the newspaper crisis initiated by the government
and the CEAM, a large number of Venezuelan newspapers had to alter their
editions or stop circulating momentarily or definitively to save paper, as a result
of economic pressures and lack of materials.

Written press disappears (1)

150
—
100
2 newspapers 13 reduced their
stopped (2) editions
50 circulating (3)
definitively
; @3
2013 2018
6 stopped circulatin
NEWSPAPERS CIRCULATING PP !lating
IN VENEZUELA momentarily  (4)
Censorship strategies (5,6) ewSERpen SiselReson Saer R
Since the creation of the CEAM, e
the government has managed TheeT | Tl s
. Caroni (2013)
to restrict the access of OiGarsboberio | Corebobo x
privately owned media to By | Mool | XMooy
. . online)
newsprint paper, forcing some PrmersHora | DitctoCaptal | X
media  outlets to leave o el | Mol X
Circulation temporarily Or Tal Cual (2018) National a)\tﬁ::ﬁ:ge
R . online)
definitively, while others have pEs Lora z
managed to survive by  ewimoes ”
. . . . . Versién Final Zulia X
changing their editorial line and (2013) o
El Norte (2014) Anzoétegui X
management.
1.Tal Cual 6. Propietarios de la censura

2,3,4y 5 Espacio Publico
INFO@PROYECTOBASE.ORG


https://talcualdigital.com/70-periodicos-han-cerrado-en-el-pais-en-apenas-cinco-anos/
http://espaciopublico.ong/14877-2/
https://ipysvenezuela.org/propietariosdelacensura/index.html

PAGE 07

2017: JOURNALIST HARASSMENT
THE ORDER IS TO ATTACK THE MESSENGER

With tensions rising due to the eruption of protests throughout the country during
the first half of 2017, journalists became one of the main targets for state
security forces.

Persecution patterns (1)

; 2 il

1.Statements against the 2. Persecution by State 3. Detention under false pretenses
government. authorities without a warrant or lawyers
. ",
4. Detention without a 5. Fabricated charges 6. Guilt is not proven, the journalist
preliminary hearing are imputed is released with prohibition to

. . testify in media
This resulted in:

273 - 70 66 ©

REPORTERS WERE ASSAULTED LEGAL ACTIONS AGAINST ARBITRARY DETENTIONS OF
DURING PROTESTS JOURNALISTS JOURNALISTS (CNP)

2017: CENSORSHIP OF CNN

SILENCE THE TRUTH BY CENSORING A NEWS CHANNEL
On February 15, 2017, after publishing

THE GOVERNMENT ALLEGES THAT THIS IS A "WAR

the report "Passports in the Shadows", CAMPAIGN" ORCHESTRATED BY THE US
carried out by CNN on the illegal sale of

H H THIS REPORT WOULD REVEAL POSSIBLE
Venezuelan passports to Iraql CItlzens' CONNECTIONS BETWEEN THE GOVERNMENT AND
Nicolas Maduro gave the order to TERRORIST GROUPS.

o
ATy
R
Rt

remove the US network from the cable
companies in Venezuela. This is due to
the fact that the report blamed specific
high-government figures for the sale of
passports.

1. Instituto Prensa y Sociedad
2. Colegio Nacional de Periodistas
3. Instituto Prensa y Sociedad 4. Colegio Nacional de Periodistas

INFO@PROYECTOBASE.ORG


https://ipysvenezuela.org/2017/02/23/intimidar-al-mensajero-persecucion-acoso-fuentes-informacion-venezuela/
https://ipysvenezuela.org/2017/02/23/intimidar-al-mensajero-persecucion-acoso-fuentes-informacion-venezuela/
http://www.cnpven.org/articulos/balance-de-fin-de-ano
http://www.cnpven.org/articulos/balance-de-fin-de-ano
https://ipysvenezuela.org/2017/11/28/6-claves-leer-los-patrones-violaciones-la-libertad-expresion-venezuela/

PAGE 08

2017: LAW AGAINST HATRED

GOVERNMENT OUTLAWS FREEDOM OF EXPRESSION

In August 2017, the National Constituent Assembly (considered illegal by 33
countries and international organizations) approved the Constitutional Law
against Hatred, for Peaceful Coexistence and Tolerance. The Act criminalizes
persons who engage in acts of hatred, discrimination or promotion of violence,
but it is designed to lend itself to arbitrariness and be a tool to attack freedom of
expression in the country.

Disproportionate penalties (1)

i?

((cg)

Up to 20 years' imprisonment Revoke the concession Blocking web portals that are
for incitement to hatred, to broadcast of media considered "inappropriate"

discrimination or violence that promote hatred

Fines from 50,000 to 100,000 Fines of up to 4% of the Officials who abstain or delay
Tax Units for publishing hate- gross income of the media the completion of a hate crime
provoking content in RRSS that violates the law receive 8 to 10 years'

imprisonment

A legitimate law? (2)

It violates several international treaties
and national laws:
e Articles 6, 11, 18, 19, 20 and 21 of the

IS USED AGAINST EXISTING POLITICAL PARTIES AND Universal Declaration of Human
THE FORMATION OF NEW POLITICAL FORCES Righ
PREVENTING THEM FROM REGISTERING WITH THE ights.

NATIONAL ELECTORAL COUNCIL (CNE AS PER » Articles 18 and 19 of the International
ACRONYM IN SPANISH)

Covenant on Civil and Political Rights.

e and Articles 202, 49, 51, 57, 58, 62 and

4 PEOPLE HAVE BEEN SANCTIONED UNDER THIS LAW: 68 Of the Constltutlon Of the Bollvarlan
2 FOR PROTESTING ABOUT FOOD SHORTAGES. _
2 FOR MAKING A VIRAL VIDEO MOCKING OF NICOLAS Republic of Venezuela.

MADURO (4) (3)

1.Efecto Cocuyo 4. Reuters INFO@PROYECTOBASE.ORG
2. El Nacional
3. El Impulso


https://efectococuyo.com/politica/10-claves-que-debe-saber-sobre-la-ley-contra-el-odio-y-por-la-tolerancia/
https://www.elnacional.com/venezuela/politica/ley-contra-odio-viola-articulos-constitucion_211662/
https://www.elimpulso.com/2018/01/10/primeros-detenidos-ley-odio-la-constituyente/
https://lta.reuters.com/articulo/delito-venezuela-burro-idLTAKCN1LX03C-OUSLT

PAGE 09

2017: CREATION OF DIGITAL MILITIAS

AN ARMY OF BOTS MANIPULATE NATIONAL OPINION (1)

From the committees controlled by the government, digital militias were created
to fight the "media war" that, according to the ruling party, takes place in
Venezuela. These are groups of people who spread false positives on the internet
to control national opinion.

e Local Supply and Production Committees
1 1 500 handle digital communication tasks
b e Social networks are run by people between
SOCIAL MEDIA ACCOUNTS ARE the ages of 18 and 35

CONTROLLED BY A SINGLE "BRIGADE"
» These groups create accounts, messages

and information in favor of the government,

30 ooo of the opposition, neutral, aimed to distract
)

or "fake news"
PERSONCSO?J.EH:-?'T‘HS? THESE e Organized under vertical military structure

The State of surveillance constituted by the government is
extended to the Internet

2019: SOCIAL MEDIA BLOCKING

THE ONLY MEANS OF COMMUNICATION ARE BLOCKED

Throughout 2019, with the swearing-in of Interim President Juan Guaidé, the
blockades of the only media the opposition has to organize the citizenry
intensified on the part of the State.

144 30/100

ATTACKS IN THE FIRST QUALIFICATION OF
MONTHS OF 2019 (IPYS) INTERNET FREEDOM

NetBlocks.org: Service Reachability (CANTV Servicios, Venezuela, VE; 2019-04-30 to 2019-05-01 UTC)

(4)

BLOCKING OF GOOGLE SERVICES AND
OTHER SOCIAL NETWORKS DURING THE

SWEARING-IN OF JUAN GUAIDO AS ACTING BLOCKING OF SOCIAL NETWORKS DURING THE
PRESIDENT. MILITARY UPRISING OF MAY 1ST. (5)
1.Instituto Prensa y Sociedad 4 Netblocks
2.Instituto Prensay Sociedad 5.Netblocks INFO@PROYECTOBASE.ORG

3.Instituto Prensa y Sociedad


https://ipysvenezuela.org/alerta/gobierno-incentiva-la-vigilancia-redes-sociales-la-difusion-noticias-falsas/
https://ipysvenezuela.org/2019/12/12/intercortados-2019-censura-masiva-en-venezuela/
https://netblocks.org/reports/major-internet-disruptions-in-venezuela-amid-protests-4JBQ2kyo
https://ipysvenezuela.org/alerta/encerradas-bloqueo-de-redes-sociales-en-venezuela/
https://netblocks.org/reports/twitter-facebook-and-instagram-restricted-in-venezuela-on-day-of-planned-protests-98aMZv8o

PAGE 10

2019: CENSORSHIP OF THE VENEZUELA
LIVE AID

GOVERNMENT CENSORS CHARITY CONCERT FOR ITS OWN COUNTRY

During the concert held on February 22 on
the border with Colombia to help raise funds
for humanitarian aid in Venezuela, both the
Spanish channel Antena 3 and National
Geographic were censored in Venezuela for

(1)
For the first time  Google and Bing

broadcasting this charity concert. TV channels  services were
without a blocked in
political Venezuela, making

UsD: @ tendency are it impossible for
censored, just for ~ the concert to be
521351'812 RAISED transmitting the  seen online

concert

2019: VENEPRESS

NEWS AGENCY RAIDED

In December 2019, the Public Ministry issued the
order to close the offices of Venepress with the
excuse of investigating the newspaper for
"legitimization of capital, terrorism and association
to commit a felony". The offices of Venepress in
Puerto La Cruz (Edo. Anzoategui) and the private  The Venepress online portal is

.. ) ) . inaccessible via CANTV, it
television station Telecaribe were also raided. . )
can only be viewed with a VPN

Overview of freedom of expression in 2019

BT S
55"

132« 148/180 ¢

JOURNALISTS ARBITRARILY ATTACKS DURING PROTESTS IN THE WORLD FREEDOM OF
DETAINED (JANUARY AND MAY) PRESS 2019
1.Bio Bio Chile 4. Instituto Prensa y Sociedad
2.Venezuela Live Aid 5. Reporteros Sin Fronteras INFO@PROYECTOBASE.ORG

3.Efecto Cocuyo


https://venezuelaaidlive.com/es/
https://efectococuyo.com/la-humanidad/sin-mordaza-registra-900-violaciones-a-la-libertad-de-expresion-hasta-septiembre/
https://ipysvenezuela.org/alerta/balance-especial-ipysve-periodistas-y-medios-en-la-mira-las-agresiones-fisicas-han-sido-el-patron-mas-comun-en-2019/
https://rsf.org/es/venezuela
https://www.biobiochile.cl/noticias/internacional/america-latina/2019/02/22/denuncian-censura-de-rrss-y-canales-internacionales-que-transmitian-concierto-venezuela-aid-live.shtml

PAGE 11

2020: FREEDOM OF EXPRESSION IN
QUARANTINE

THE GOVERNMENT ATTACKS THE RIGHT TO INFORMATION IN THE MIDST
OF A PANDEMIC

The Coronavirus pandemic has generated a

global crisis. On March 13, a State of Alarm was

decreed due to the appearance of the first cases

in the country (according to official statements)

and the government began to attack those who [ ATTACKS AGAINSTJOURNALISTS
i ) SINCE THE BEGINNING OF THE

spread a different version of the events. QUARANTINE

* 55
1

Arrested for reporting (2)

One of the most prominent cases is that of Darvinson Rojas, a journalist who was
detained for 12 days for informing the population about COVID statistics
different from those expressed by the government. Darvinson summed up the
figures of positive coronavirus cases given by different authorities and realized
that they showed a greater number than the ones that were being reported by the
government of Nicolas Maduro.

Directv vs. CONATEL (3)

Directv (a company headquartered in the

United  States) and  CONATEL*

experienced an impasse in the 4

negotiations to maintain the . @
subscription television service in the (4)
country. Directv, complying with the

sanctions imposed by the US Treasury 2 M I L L I o N
Department, would remove from its OF USERS DEPRIVED OF A SERVICE THAT
programming the channels Globovision REACHED WHERE OTHERS DID NOT+
and PDVSA TV, with directives close to

the government.

Faced with the government'’s refusal to allow this to happen, Directv decided to
cease operations in the country on May 19.

1.Instituto Prensa y Sociedad 3. Efecto Cocuyo

2.Voz de América 4. Plataformas


https://ipysvenezuela.org/2020/05/03/la-verdad-en-cuarentena-dia-mundial-de-la-libertad-de-prensa/
https://www.voanoticias.com/venezuela/venezuela-prensa-libre-detencion-periodista
https://efectococuyo.com/la-humanidad/conatel-solicita-a-att-restituir-la-senal-de-directv-venezuela/
https://plataformas.news/operadores/nota/simple-tv-es-la-nueva-marca-de-directv-venezuela

PAGE 12

After 3 months of negotiations to reinstate the service, which included the
occupation of the premises by government agents and a ruling by the
Constitutional Chamber of the TSJ (as per its acronym in Spanish), an
agreement was reached stating that the operations of the US service would
be acquired by a company from Chile by the name of Scale Capital, who
would provide the service through Simple TV, issuing a refund to all Directv
users on August 14, allowing them to enjoy the service free of charge for the
3 months that it ceased operating.

Raid of the Caroni newspaper headquarters (1)

On September 20, Sebin (as per its

acronym in Spanish) agents raided the RV e
facilities of the Correo del Caroni
newspaper and the journalists Maria
Ramirez Cabello and Susana Reyes were

-,

-
» ==’

transferred to the state force offices, A MONTH PRIOR THE
where they stayed for more than six NEWSPAPER EDITOR'S
hours. HOUSE WAS ALSO RAIDED

During the detention, the lawyer who was contacted to support the two
journalists was not allowed to be present, and he therefore complained that
the rights to due process and legal aid set out in the Constitution were not
guaranteed. In addition, when the detainees were released, Sebin members
did not return one of the computers belonging to the Correo del Caroni
Newspaper.

Media censorship in 2020

D @
}Q % & ‘ ®)
27

5 million

FUEL SHORTAGES AND
CASES OF REPORTED IMPEDIMENTS VENEZUELANS WITHOUT ACCESSTO FREQUENT POWER OUTAGES
TO ACCESS PUBLIC INFORMATION INFORMATION HINDER JOURNALISTIC WORK
1. Correo Caroni 3. IPYS

2. 1PYS 4. 1PYS


http://correodelcaroni.com/ciudad/7281-allanan-oficinas-incautan-equipos-de-redaccion-y-detienen-a-dos-trabajadoras-de-correo-del-caroni#:~:text=Un%20nuevo%20atentado%20en%20contra,de%20computaci%C3%B3n%20de%20la%20redacci%C3%B3n.
https://ipysvenezuela.org/2020/09/27/reporte-especial-ipysve-acceso-a-la-informacion-publica-un-derecho-en-escasez/
https://ipysvenezuela.org/desierto-de-noticias/
https://ipysvenezuela.org/2020/08/19/reporte-especial-ipysve-periodismo-sin-combustible/

PAGE 13

A

PROYECTO

BASE.

info@proyectobase.org
www.proyectobase.org




